maandag 31 maart 2014

Kruidvat Tea Tree Olie


Als er een ding is waarvan ik het jammer vind dat ik het niet eerder ontdekte, is het wel tea tree olie. Dat glorieuze moment vond uiteindelijk een dikke maand geleden plaats toen ik op zoek was naar nieuwe piercings.

Ik snuisterde een beetje door het aanbod van mijn favoriete piercing-website (deze, voor wie interesse heeft) en kwam terecht bij de sectie ‘nazorgproducten’. Naast de gebruikelijke producten zag ik daar een bruin flesje staan: 5 ml biologische tea tree olie.

In de productbeschrijving kon ik lezen dat deze olie ‘een 100% natuurlijke, etherische olie’ is, ‘die met zijn anti-bacteriële, schimmelwerende en ontstekingsremmende eigenschappen een echte krachtpatser uit de natuur te noemen is.’ Ik was overtuigd en besloot een flesje te bestellen. Maar ik zou mezelf niet zijn als ik het daar bij zou laten: ik nam de tijd om deze mysterieuze olie eens door Google te halen.

Daar ontdekte ik tot mijn grote vreugde dat tea tree het middel bij uitstrek is om onzuivere huid te bestrijden. Je kan puistjes en onzuiverheden met pure tea tree aanstippen om zo roodheid en zwelling te verminderen. Aangezien ik al sinds mijn achtste te kampen heb met een onzuivere huid, pakte ik het wat grondiger aan: ik heb een aantal druppels pure, biologische tea tree olie in mijn dag- en nachtcrème gedaan. Naast de gewone werking van je crèmes, kan je ook nog eens in een beweging van mee-eters en puistjes af geraken. Daar teken ik voor!

Zoals je waarschijnlijk al vermoedde, werkte de tea tree voor mij fantastisch. Ik merkte al snel een wezenlijk verschil en was vastberaden om meer producten met tea tree in huis te halen. Ik raadpleegde wederom het wereldwijde web en kwam toevallig terecht bij een review over tea tree olie van Kruidvat, uit het ‘Bruine Flessen en Potten-assortiment’. Een vrij lovende review, might I add. Ik besloot het erop te wagen.

Zie hier: tea tree olie van ’t Kruidvat (€2,99/10ml), in een bruin flesje, met handig pipet.

kruidvat tea tree gezichtsbehandeling
Het flesje zit in een eenvoudige kartonnen verpakking.


kruidvat tea tree gezichtsbehandeling
Het eigenlijke flesje heeft een handige druppelaar. Je kan een paar druppeltjes in je handen doen en dan je gezicht insmeren, maar ik raad aan ze rechtstreeks op het gelaat aan te brengen.

 
Nu weet ik niet hoe dat bij jullie is, maar ik weet graag wat ik precies op mijn gezicht smeer. Ik moet er namelijk nog lang mee rondlopen. Daarom volgend overzicht van de ingrediënten en hun werking/nut:
 
kruidvat tea tree gezichtsbehandeling ingrediënten
Bij deze een foto van de verpakking, zodat jullie weten dat ik niets verzin.
  • Caprylic/Capric Triglyceride: Een olieachtige substantie die gemaakt wordt uit kokosnootolie. Wordt vaak in cosmetica gebruikt om de smeerbaarheid van een product te verbeteren. Verder zou het ook bevorderlijk zijn voor de opname van actieve stoffen in crèmes en dergelijke.
  • Melaleuca Alternifolia Leaf Oil: Oftewel ‘tea tree olie’.
  • Chamomilla Recutita Flower Extract: Kamille-extract, in de volksmond. Van kamille staat al lang bekend dat het de huid verzacht en irritatie doet afnemen. Can’t go wrong there, dus.
  • Isopropyl Myristate: Geurloze, kleurloze, niet-giftige stof die in cosmetica gebruikt wordt als oplosmiddel voor bijvoorbeeld geurstoffen. Ook dit stofje zorgt ervoor dat je huid meer opneemt.
  • Limonene: Een geurstof die gewonnen wordt uit sinaasappelschillen. 

Dat leek me geen al te slechte ingrediëntenlijst, dus ik besloot het erop te wagen. Op de verpakking staat dat je de olie direct op onzuiverheden moet aanbrengen. Ik besloot mijn heel gezicht er weer mee in te smeren. In mijn geval een goede zet, blijkbaar.

Elke ochtend en avond neem ik de tijd om mijn gezicht te reinigen met reinigingspads (ook van Kruidvat, trouwens) en mijn huid eens extra op te frissen met wat rozenwater (eveneens van Kruidvat, maar hier zal ik later nog een meer uitgebreide review over schrijven). Dan breng ik in totaal vier druppeltjes van de tea tree olie aan op mijn gezicht: voorhoofd, kin en beide wangen. Meer is er ook echt niet nodig. 

Ik moet toegeven dat ik eerst niet echt zeker was of ik wel een goede aankoop had gedaan. Als je van nature een vette huid hebt, is het niet aangenaam (of zelfs aangeraden) om er nog wat olie bovenop te doen. Je voelt en ziet heel hard dat de tea tree olie op je huid zit en er gaan meteen een hele resem doemscenario’s in je hoofd om. Maar vrees niet, vrienden! Het is het allemaal waard.

Om even weer tot de kwestie te komen: na het insmeren, laat de olie steeds een beetje inwerken, om er daarna gewoon mijn dag- of nachtcrème over te smeren. Aangezien daar ook al tea tree in zit, krijg ik dus elke dag en elke nacht een dubbele behandeling. Na een tijdje zal je merken dat deze intensieve behandeling niet meer nodig is en dat je huid wel met minder kan.

En dan nu le moment suprême: mijn bevindingen. Al snel nadat ik de Kruidvat Tea Tree Olie begon te gebruiken, merkte ik resultaat. Ik heb een pak minder mee-eters, eventuele puistjes zijn een pak minder rood, pijnlijk en ontstoken en oudere littekentjes zijn vervaagd. Niet slecht, voor een plantaardig olietje, en ik kan het zeker iedereen aanraden. Het enige waar je wel aan moet wennen, is de geur van de tea tree. Deze lijkt een beetje op eucalyptus, vermengd met ziekenhuis.

In short: €2,99, handige verpakking, handig in gebruik, and it absolutely delivers!
Reden te meer om morgen allemaal naar Kruidvat te lopen en een flesje te gaan halen. Laat me dan zeker weten wat jullie bevindingen zijn.


Tot binnenkort!

Tessa


Wie graag meer informatie heeft over het gebruik van tea tree olie, kan die hier vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten